#branding #integreret kommunikation #strategi

Spring ud i det blå – brandkampagne for Blue Keld

Hvordan skaber man en emotionelt funderet brand-præference for et produkt, som mange kender, men også forveksler med de konkurrenter, der lukrerer på dets succes? Det kan du læse om her – lige fra strategi til integreret eksekvering på tværs af relevante medier.

Baggrund

Blue Keld er en serie mineralvand med blid brus og naturlig frugtsmag, der især er kendt for de karakteristiske blå flasker.

Da Fritz Schur Consumer Products i 2012 lancerede Blue Keld i Danmark, etablerede man en helt ny niche i drikkevarekategorien ved at tilbyde danskerne et mere smagfuldt, sukkerfrit alternativ til danskvand og et lettere alternativ til sodavand med sukker – en position, der hurtigt viste sig enorm succesfuld. En række konkurrenter var derfor hurtige til at kopiere konceptet, hvilket gjorde det nødvendigt at konsolidere brandet og give det personlighed for at opbygge en emotionel præference i forbrugernes bevidsthed.

Løsning

Man ønskede at tage udgangspunkt i det, som danskerne allerede kender Blue Keld for – nemlig de karakteristiske blå flasker. Dette skulle kombineres med den brand-personlighed, som vi identificerede i strategifasen: ”Den ubekymrede og uhøjtidelige ven, der etablerer en attraktiv harmoni mellem nydelse og fornuft, skaber gode stunder og inspirerer os til at nyde livets små, øjeblikkelige glæder.”

Da farven blå ikke rummer nogen specifik følelsesmæssig værdiladning i sig selv, var det vigtigt at skabe et koncept, der først og fremmest sætter farven blå ind i en værdifuld kontekst.

Løsningen var den positivt dobbelttydige titel ”Spring ud i det blå” – der på én gang kærligt opfordrer danskerne til at springe ud i det blå i form af den friske luft og naturen, men også samtidig fungerer som taktisk call-to-action i selve købsøjeblikket.

Der blev udviklet film i både 20 og 10 sekunders længde til TV samt et 6-sekunders spot til brug som pre-roll/break bumper på Youtube og i andre digitale medier. Filmene opfordrer kærligt danskerne til at skifte det blå lys fra skærmene ud med den blå himmel udenfor. Derudover blev der udviklet en række engagement-posts til social samt en key visual til brug i OOH og POS.

Kampagnen “Spring ud i det blå” er et eksempel på det, som vi kalder et mini-purpose, der handler om at positionere/differentiere et brand på baggrund af en holdning/et formål i forhold til samfundsmæssig tendens – i dette tilfælde, at nutidens børn og voksne bruger mere tid indenfor bag diverse skærme og mindre tid udenfor i den friske luft. Selvom selve brandet/produktet ikke er den forløsende faktor i sig selv, indtager Blue Kelds brand-personlighed rollen som den ven, der giver os et kærligt skub i den rigtige retning – uden løftede pegefingre.

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-service reklamebureau, der har specialiseret sig i integreret kommunikation.


 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

 

KOMPENDIUM
INTEGRERET KOMMUNIKATION

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få et løbende indblik i vores måde at arbejde på, værdifuld viden om nye tendenser og masser af anden inspiration.

 

NYHEDSBREV
GET YOURSELF CONNECTED!