#trade marketing

Category Captain-projekt for specialølbrands

Hvordan kapitaliserer man på en voksende kategori, tager ejerskab på at lære danskerne at vælge de rette specialøl – og hvordan sørger man for, at butikspersonalet også er vidensmæssigt klædt på til at vejlede deres kunder?

Baggrund

Danskernes interesse for specialøl er støt stigende, men mange finder det svært at navigere rundt i kategorien – for hvad skal man vælge, hvordan smager en India Pale Ale i forhold til en Belgisk Ale og hvilke madvarer passer de til?

Carlsberg havde derfor brug for at optimere deres tilstedeværelse i butikkerne for at gøre det nemmere for shopperne at vælge den rigtige specialøl.

Løsning

Med udgangspunkt i et omfattende etnografisk studie og nyttige indsigter såsom, at 9 ud af 10 forbrugere “shopper udenom indkøbslisten”, udviklede vi en række elementer, der inspirerede shopperne til at købe specialøl på deres tur igennem MENY-butikkerne, guidede dem ned til basisudsalgsstedet, og til slut hjalp dem med at vælge imellem de forskellige øltyper og hvilke madretter, der passer til.

Dernæst uddannede vi butikspersonalet i alle de store kæder gennem vores mobilbaserede CIA-platform (læs mere om den her) i form af to konkurrencerunder under titlen “Humleræset”.

Fakta

Resultaterne var ganske fantastiske. Mens selve specialølskategorien kun voksede med 7%, voksede Carlsbergs brands med hele 40% i samme periode og alle de butikker, der var omfattet af aktiviteten, havde langt højere indekstal end dem, der ikke var med. Vi påviste desuden en markant forskel i salgstallene mellem de butikker, der ikke deltog i konkurrencen på vores CIA-platform og dem, der gjorde. Og i skrivende stund benytter MENY stadig vores fysiske guidance-elementer.

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-servicebureau, der har specialiseret os i integreret kommunikation.

 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få et løbende indblik i vores måde at arbejde på, værdifuld viden om nye tendenser og masser af anden inspiration.

 

NYHEDSBREV
GET YOURSELF CONNECTED!