#influencers #Micro-influencers

Ting, som du skal være opmærksom på, når du arbejder med influencers

– Kontroltab vs. opmærksomhed

En influencers troværdighed er en hårfin balancegang mellem det underholdende og det kommercielle. For meget åbenlyst kommercielt indhold mindsker både influencerens troværdighed …

Af: Ulf Westmark-Højelsen, Creative Director

37% er holdt op med at følge en influencer pga. for meget sponsoreret content

… og effekten af det kommercielle budskab. Den balancegang er langt de fleste influencers meget bevidste om at opretholde. Det betyder i praksis, at influenceren i langt de fleste tilfælde vil inkorporere det kommercielle indhold på egne præmisser – for dig som marketingansvarlig betyder det, at du i virkeligheden må acceptere et vist kontroltab i bytte for den opmærksomhed, som influenceren kan tilbyde dig.

Manglende strategi = manglende resultater

Hver gang et nyt reklamemedie dukker op, er der first-movers, der rykker på det. Men skal man bare være med – eller være med på den rigtige måde?

Vi tror klart på det sidste, da en manglende strategi/målsætning ofte giver tilsvarende ringe eller sporadisk succes og en svag tilknytning til dine kampagnebudskaber i andre medier. Derfor er det vigtigt at definere en strategi for, hvad du gerne vil have ud af samarbejdet:

  • Synlighed overfor influencerens mange fans?
  • En langvarig relation, der bygger dit brand gennem serielle interaktioner?
  • Hurtige salgstal?
  • At bruge influenceren til at skabe værdifuldt fælles content til gavn for begge parter?
  • Det hele eller noget helt andet?
  • Er juraen på plads?

Markedsføringsloven og Forbrugerombudsmanden følger også med tiden.

Det er eksempelvis dit ansvar, at “din” influencer tydeligt markerer sponsoreret indhold – også selvom influenceren ikke bliver betalt for at eksponere dit brand/produkt, men blot har fået et par vareprøver.

Kan du måle effekten?

Naturligvis kan man måle antallet af visninger og interaktioner (likes, delinger, kommentarer) i influencerens kanal, men har det en reel effekt på brand awareness og det konkrete salg?

Vi oplever ofte, at brugen af influencers sker uafhængigt af udtrykket i brandets øvrige kommunikation, hvorfor det kan være svært at udskille de tal, der udelukkende er et resultat af samarbejdet med en influencer.

Det kan løses på mange måder eksempelvis ved at koble et call-to-action med en unik url på indholdet – det kunne eksempelvis være et særtilbud til den pågældende influencers følgere.

Hvordan ser vi influencers og værdien i dem?

Principielt minder det at indgå i et samarbejde med en influencer mest af alt om de mekanismer, der gør sig gældende i et klassisk sponsorat, der dog giver langt større muligheder for mangfoldiggørelse af influencer-genereret content i egne mediekanaler (herunder især SOME), dataopsamling, lead-generering samt generelle brand endorsements for at skabe en sammenhængende, integreret kampagne.

Derfor har vi udviklet modellen for co-creation, hvor influencerens content også indgår i et integreret “kampagneøkosystem”, der skaber værdi i alle mediekanaler og dermed både maksimerer værdien af samarbejdet og minimerer risikoen.

Værdifulde aktiver 1 – Højere produktionsværdi i eksempelvis fotos, video m.m. til influencerens eget brug – kunne eksempelvis være gennem foodstylist, modelfotograf eller lignende.

Værdifulde aktiver 2 – Content – fx tips/tricks, en opskrift, tutorials eller lignende – samt visuelle aktiver såsom fotos/video til at skabe engagerende content i SOME eller på egen website.

Værdifulde aktiver 3 – Primært visuelle aktiver til brug i betalte mediekanaler samt i butiksmaterialer.

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-service reklamebureau, der har specialiseret sig i integreret kommunikation.


 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

 

KOMPENDIUM
INTEGRERET KOMMUNIKATION

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få et løbende indblik i vores måde at arbejde på, værdifuld viden om nye tendenser og masser af anden inspiration.

 

NYHEDSBREV
GET YOURSELF CONNECTED!