#inbound marketing #outbound marketing

Sådan accelererer Inbound Marketing effektiviteten af marketing og salg

Hvad er Inbound Marketing? I modsætning til traditionel Outbound Marketing, går Inbound Marketing ud på at sætte kunden i centrum ved at fokusere på at skabe og dele interessant, relevant og værdifuldt content, der på den ene eller anden måde hjælper eller assisterer målgruppen med deres udfordringer.

Af: Jacob Mohr Hansen, Partner

Derved påbegynder vi en relationsbaseret kunderejse, hvor vi får adgang til data, som kan hjælpe os med at optimere/koordinere medieindsatsen for i første omgang at kunne konvertere dine besøgende på websitet til leads og dernæst gøre dem til reelle kunder.

Hvis du gør det rigtigt godt, vil du skabe ambassadører for dit brand/produkt – som stadig er en af de stærkeste faktorer til vækst.

Skab værdifulde, individuelle databaserede kunderejser

På mange måder er Inbound Marketing den mekanisme, der systematiserer og effektiviserer dine digitale kampagner, skaber værdifulde, individuelle databaserede kunderejser og optimerer koblingen imellem dit content på dit website og italesættelsen af det i blandt andet de sociale medier, e-mailmarketing og betalt trafik.

Disse kunderejser skaber desuden en langt højere grad af tryghed og tillid til dit brand/produkt/virksomhed sammenlignet med traditionel, outbound massekommunikation. Filosofien er, at du skal skabe tillid, før du kan “sælge”.

Hvad kan Inbound Marketing?

Der er mange gode grunde til at benytte sig af Inbound Marketing som en del af virksomhedens salgs- og marketingstrategi. Kort fortalt kan Inbound Marketing:

  • Skabe effektiv lead-generering
  • Optimere dit mediebudget
  • Gøre din ROI målbar på den enkelte kunde
  • Konvertere leads til kunder/øge salget
  • Øge kundeengagementet
  • Skabe langsigtede kunderelationer/ambassadører.

Hvilket i sidste ende skaber vækst og giver dig klare, konkurrencemæssige fordele.

HubSpot og Propellos

I 2019 blev Connected hovedaktionær i det digitale bureau Propellos, der netop har specialiseret sig i Inbound Marketing – primært gennem automationplatformen HubSpot (som de er certificeret partner til) samt i design og implementering af funktionelle websites i både WordPress og Umbraco. Det giver os en række helt unikke muligheder for at kombinere vores eksisterende kreative og strategiske kompetencer med en række digitale mekanismer, der øger, optimerer og præciserer effekten af den integrerede kommunikation, som vi skaber for vores kunder.

Inbound Marketing er tæt koblet til Content Marketing og er i princippet en kundefokuseret systematik, der er baseret på brugen af automatiserede processer. Inbound Marketing sætter mange digitale marketingdiscipliner i system – eksempelvis Marketing Automation, Content Marketing, lead-generation/-nurturing, SEO, SOME-marketing, e-mail marketing, SEM, mfl.

Hvad er HubSpot?

Kort fortalt er HubSpot en af de hurtigst voksende onlineplatforme, der samler en række digitale værktøjer, der til sammen faciliterer din inboundstrategi gennem content marketing, SEO/SEM, marketing automation, dataopsamling, lead-generering og lead nurturing.

De fire faser i Inbound Marketing

Grundlæggende består Inbound Marketing af fire overordnede faser i kunderejsen:

Tiltrækning: Først og fremmest skal der skabes trafik til websites – dette gøres via SEO-optimeret content og distribution af dette gennem organiske posts i de sociale medier, nyhedsbreve eller gennem betalt trafik. Her skal websitets content iscenesættes på en måde, der virker relevant og interessant for de enkelte buyer personaer (læs mere om hvordan vi anvender personaer i content marketing her) og hvor de befinder sig i brugerrejsen og salgstragten (top-, mid- eller bottom- funnel).

Konvertering af besøgende til leads: Dernæst skal de besøgende konverteres til leads ved at man giver dem muligheden for at downloade noget værdifuldt indhold – eksempelvis en guide eller et white paper til gengæld for deres accept/tilmelding. Her beder man samtidig om tilladelse til at sende dem digitale nyhedsbreve og mulighed for at kontakte dem.

Konvertering af leads til kunder (salg): Nu må vi godt begynde at blive lidt mere sælgende – vores leads har nu fået noget af værdi, så de fleste accepterer, at man bliver lidt mere taktisk og konkret i denne fase – evt. ved at sende dem mere værdifuld information, som skubber dem videre i salgstragten. Alt dette sker på baggrund af deres adfærd på website, nyhedsbreve, sociale medier, hvor du har mulighed for at indsamle data på dine leads. Ved at give dem en score efter deres handlinger, kan man kvalificere et lead fra marketing-qualified til sales-qualified. I dette tilfælde vil et lead typisk være “varmt” og der kan sættes et særligt flow i gang – eller endnu bedre – give leadet videre til salgsafdelingen, som så kan ringe op til den potentielle kunde. Udgangspunktet for et opkald er, om vi kan hjælpe – og ikke et decideret salg.

Udvikling af kunderne/loyalitet: En god kunderelation består af langt mere end et enkelt kortsigtet salg. I denne fase kan man eksempelvis udvikle samarbejdet og bygge langsigtet loyalitet ind i relationen ved at “holde gryden i kog” med eksempelvis tilfredshedsundersøgelser, yderligere relevant kommunikation og nyt, værdifuldt content. En tilfreds kunde er trods alt langt mere tilbøjelig til at foretage endnu et køb end alle andre og kan blive en værdifuld ambassadør for virksomheden på sigt.

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-service reklamebureau, der har specialiseret sig i integreret kommunikation.


 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

 

KOMPENDIUM
INTEGRERET KOMMUNIKATION

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få et løbende indblik i vores måde at arbejde på, værdifuld viden om nye tendenser og masser af anden inspiration.

 

NYHEDSBREV
GET YOURSELF CONNECTED!