#influencers #Micro-influencers

Influencer Marketing

Som så mange andre marketingdiscipliner, er brugen af influencers/spokespersons heller ikke en helt ny opfindelse.

Af: Ulf Westmark-Højelsen, Creative Director

I et historisk perspektiv er vi mennesker jo flokdyr og vi har altid haft en tendens til at følge lederskikkelser eller mennesker, som vi ser op til af den ene eller den anden grund. Og denne aspirations-mæssige værdi har vores branche opdaget for lang tid siden.

Det kan eksempelvis komme til udtryk gennem den smukke og kendte skuespiller, der lægger ansigt til et skønhedsprodukt eller racerkøreren, der bruges i kommunikationen for et bilmærke. Måske anbefaler de endda produktet eller brandet direkte, men uanset hvad, sætter de både deres ansigt og personlighed på brandet og tillægger det dermed associationsmæssig værdi i forbrugerens øjne.

Alt sammen meget nydeligt tilrettelagt og iscenesat i de klassiske reklamemedier… Men hvad er en influencer egentlig i dag?

Men ét er at låne et kendt ansigt. Den digitale revolution har for alvor har sat skub i influencerbegrebet i form af helt uafhængige personer, der ved at skabe underholdende, engagerende eller på anden måde værdifuldt content har opbygget sig en større skare af følgere qua de “nye” sociale mediers muligheder for netop at nå bredt ud.

Der er influencers inden for stort set alle emner og kategorier, dog er livsstil, mode, mad, helse og skønhed de mest typiske kategorier. Der kommer hele tiden nye influencers til og denne enorme vækst har – i takt med at effekten af traditionelle reklame-medier såsom print og TV er støt faldende – affødt en helt ny reklamedisciplin: Influencer Marketing.

Hvad kan Influencer Marketing?

Influencer Marketing rummer en masse faldgruber – dem kommer vi til, men anvendt rigtigt kan Influencer Marketing skabe reach, engagement og awareness i en målgruppe, der er mindre modtagelige overfor reklame i traditionelle medier såsom TV, print og bannerannoncer – sidstnævnte især qua adblockers.

Et velfungerende influencersamarbejde kan skabe samhørighed mellem brand, influencer og målgruppe ved at lade brandet eller produktet indgå i en meningsfuld, relevant og/eller værdifuld sammenhæng – eksempelvis gennem tutorials eller andre produktinteraktioner. Og på det helt taktiske plan drive til salg – faktisk har 54% af amerikanske, kvindelige forbrugere købt et produkt, der er blevet anbefalet af en influencer.

Sådan finder du/vi de rigtige influencers

Influencers er typisk meget bevidste om vedligeholdelsen af deres eget brand og balancen mellem at være kommerciel kontra troværdig. Den balance skal du/vi også finde sammen med influenceren. Dernæst skal der naturligvis være en relevans mellem dit brand/produkt og den influencerprofil, som du vælger. Men egentlig skal der også helst være et fællesskab mellem dit brands værdier og influencerens personlighed.

At vælge influencer er også et medievalg – hvor færdes din målgruppe? Er det en youtuber, som du skal have fat i, en instagrammer eller en moden, seriøs blogger?

Sidst er der jo altid budgetterne, der ikke altid er til de store, kendte influencers med mange tusinde følgere. Men det er ikke nødvendigvis en fordel, for måles der på antallet af likes og kommentarer, har mindre og mere nicheprægede influencers ofte højere grad af aktive følgere, hvorimod de stores fanbaser typisk er mere passive, men har større reach.

Læs vores blogindlæg om hvordan du kommunikerer til Millenials og Generation Z her.

Influencernes medier i tal

92% af de adspurgte i en nylig undersøgelse stoler mere på mundlige anbefalinger (word-of-mouth) end på reklamer. De sociale medier har givet influencerne – og dermed også dit brand – muligheden for at mangfoldiggøre værdien af word-of-mouth.

De typiske influencer-medier er

Facebook – 1,13 mia. daglige brugere, 1,71 mia. månedlige brugere. 70% af alle danskere er på Facebook og det gennemsnitlige, daglige forbrug er 22 minutter.

Youtube – 1,9 mia. brugere om måneden, gns. dagligt forbrug er 17 minutter, mens det mobile gennemsnitsforbrug er 40 minutter. Youtube når flere 18-49-årige end alle amerikanske TV-kanaler tilsammen og 70% af brugerne bruger Youtube til at søge information inden et køb.

Snapchat – er det hurtigst voksende sociale medie med over 100 mio. daglige brugere og 10 mia. daglige videovisninger svarende til Facebook. Gennemsnitsforbruget er 25-30 minutter.

Instagram – Primært foto-/videobårent livsstilsmedie med 500 mio. brugere herunder er 300mio. aktive hver dag – i gennemsnit 21 minutter om dagen.

Dertil kommer naturligvis influencernes personlige blogs, der ofte fungerer som content base for deres SOME-aktivitet.

Læs mere om TikTok og hent en guide her!

TikTok – det nyeste sociale medie

TikTok er en nyere, men hurtigt voksende video app til den yngre målgruppe – 41% af brugeren er mellem 16-24 år.

Videoerne minder lidt om Snapchat, men er typisk med musik og op til 15 sekunder lange. Man kan kalde formatet for en slags mini-musikvideor som brugerne selv agerer i.

App’en er ikke blevet mainstream i Danmark endnu, men er på globalt plan den 3. mest downloadede app (over 1.1 milliard siden 2016) på tværs af platforme – og har over 500 millioner aktive brugere med et gennemsnitsforbrug på ca. 52 minutter om dagen. Læs mere om TikTok her.

Ligesom de andre SOME-platforme, har mange influencers også gjort deres indtog her.

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-service reklamebureau, der har specialiseret sig i integreret kommunikation.


 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

 

KOMPENDIUM
INTEGRERET KOMMUNIKATION

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få et løbende indblik i vores måde at arbejde på, værdifuld viden om nye tendenser og masser af anden inspiration.

 

NYHEDSBREV
GET YOURSELF CONNECTED!