Kreativitets rolle i en støjende digital medievirkelighed
Reklamebranchen har godt 150 år på bagen og har i al den tid levet af at skabe resultater ved hjælp af kreativitet – akkurat som i dag. Men medierne, hvori denne kreativitet kommer til udtryk, har til gengæld ændret sig med lynets hast – især inden for de sidste 10 år. Det vurderes, at vi udsættes for mellem 10 og 20 gange så mange kommercielle budskaber i løbet af et døgn, end vi gjorde for blot et par årtier siden. En stor del af denne udvikling skyldes de digitale og sociale medier samt antallet af devices såsom tablets og smartphones.
Et Nielsen-studie tilbage fra 2016 påviste, at voksne amerikanere i gennemsnit brugte 10,5 timer på forskellige medier – OM DAGEN! Det er mange medier, mange reklamer og rigtig meget støj … I takt med det stigende medieforbrug bliver flere og flere kommercielle budskaber tabt i støjen fra mængden, hvis de ikke stikker kreativt ud af selvsamme mængde og viser, at både annoncør og bureau har gjort sig umage.
Men eksplosionen inden for digitale medier koblet til dataanvendelse gennem MarTech såsom Machine Learning og AI giver omvendt både muligheder for at distribuere kampagneelementer mere målrettet, personligt og præcist – og dermed sikre relevans. Og på det taktiske plan er vejen mellem opmærksomhed og handling blevet langt kortere grundet samspillet mellem digitale/sociale medier og nethandel.
Af samme årsag vurderer både Google, MarTech Today og Amazon, at kreativiteten er og bliver en af de mest afgørende, differentierende konkurrenceparametre i fremtidens støjende – men mulighedsrige – mediebillede.