#film

Hvorfor er film det stærkeste medie til at nå dine forbrugere?

Det er der mange grunde til. Først og fremmest er levende billeder den mest effektive og engagerende måde at fange vores opmærksomhed på.

Af: Jeppe Meinertsen, Partner, Senior Art Director & Head of Visual Design

Når opmærksomheden først er opnået, er videoformatet velegnet til at formidle, inspirere, uddanne, underholde og vække følelser og derigennem skabe loyalitet, brand-præference eller helt taktisk at placere brandet/produktet top-of-mind før selve købssituationen.

Desuden har digitaliseringen gjort filmformatet billigere, mere tilgængeligt, hurtigere og langt mere fleksibelt. Det samme gælder mulighederne for at målrette visningerne geografisk, demografisk og tidsmæssigt, hvilket tilsammen gør film til et af de mest omkostningseffektive kommunikationsværktøjer og til en essentiel del af en effektiv, integreret kommunikationsindsats.

Optimér budgettet med native-tankegangen

En stor del af native-tankegangen, som du sikkert allerede har hørt en del om, går ud på at skabe en pulje af videomateriale, der så kan klippes sammen til utallige forskellige formål tilpasset de enkelte platformes præmisser – det kan eksempelvis være teasers til SOME, pre-rolls til Youtube eller en længere tutorial på dit website. Film kan desuden streames i bannere, hvilket giver op imod 20 gange højere CTR (Click-Through-Rate) sammenlignet med statiske bannere, distribueres i nyhedsbreve, ligge som fast content på websitet eller endda bruges aktivt i butiksmiljøet – mulighederne er næsten uendelige.

Native-tankegangen giver således din film et langt liv for pengene – og som en ekstra bonus vil godt, relevant content med en solid kreativ idé også blive spredt og delt helt organisk.

Social Video: Bliv set, hvor din målgruppe er!

Mens traditionelt flow-TV er i frit fald – primært blandt de 15 – 29-årige – bruger vi stadigt mere af vores onlinetid på digital video. Derfor er det vigtigt, at have en relevant tilstedeværelse dér, hvor din målgruppe er at finde – primært i de sociale kanaler som Facebook, Instagram, SnapChat, LinkedIn samt naturligvis på Youtube, som både betragtes som et socialt medie og søgemaskine.

Her er et par årsager – og et par gode grunde – til at Social Video ikke er til at komme udenom som en del af en effektiv integreret kampagneindsats:

Film er velegnet til SOME – Mens Facebooks mere traditionelle foto- og link-posts har oplevet en lidt faldende opmærksomhed de seneste par år, er tendensen gået den modsatte vej for video-posts. Video fanger 12,05% af den samlede opmærksomhed, foto-baserede posts 11,63% mens link posts og statusopdateringer kun fanger hhv. 7,81% og 4,56%.

Film er en effektiv “scroll-stopper” – Langt hen ad vejen skyldes filmformatets effektivitet, at levende billeder nemmere fanger vores opmærksomhed og pirrer vores nysgerrighed, når vi scroller ned gennem vores newsfeed i de sociale medier.

Film skaber værdi og engagement – Filmmediet giver desuden seeren en større værdiopfattelse end eksempelvis statisk kommunikation. Den værdiopfattelse smitter positivt af på afsender-brandet. Video har desuden “flere knapper at trykke på” end mange andre medier og er derfor bedre til både at formidle kompleks viden og til at skabe det følelsesmæssige engagement, der i sidste ende skaber handling – klik, awareness, drive-to-store, øjeblikkelige køb og/eller langsigtet loyalitet.

Lave visningsomkostninger og høj målbarhed – Videoformatets synlighed og de sociale mediers muligheder for at målrette visningerne geografisk, demografisk og tidsmæssigt (for eksempel lige op til det tidspunkt, hvor folk typisk køber ind) kombineret med en lav PPV (Price Per View) gør Social Video til et af de mest omkostningseffektive kommunikationsværktøjer.

Og uanset om du har et mediebureau tilknyttet eller selv forvalter dine visninger, vil du lynhurtigt kunne måle og dokumentere dine resultater, hvilket også gør det muligt at A/B-teste forskellige versioner af samme video og optimere disse løbende.

Et par facts/tips om Social Video

  • Op imod 85% af Facebooks videoposts bliver set uden lyd! Ifølge mediebureauet MEC tyder intet dog på, at KPI’er som brand lift eller købsintention påvirkes negativt af den manglende lyd.
  • De første 3 – 4% sekunder er afgørende for at fange seerens opmærksomhed – så start gerne med det bedste og sørg for at fortælle præcis, hvad videoen handler om hvad man får ud af at se den – f.eks. “Bag en fantastisk æbletærte på kun 10 minutter” eller “Fem hurtige tips til en smuk hud”.
  • Film, der varer mellem 30 og 60 sekunder, virker klart bedst – hele 44% af dem blev set færdige, mens kun 26% af dem under 30 sekunder blev set til ende. Pudsigt nok fungerer de helt lange formater – altså længere end 2 minutter – også ret godt med hele 31% komplette visninger.
  • Live-video er voksende i popularitet og udgør i skrivende stund op imod 20% af al videocontent på Facebook. Desuden er der en tendens til at interaktionerne er længere med omkring 15 – 20 minutter som “the sweet spot”.
  • Den kategori, der suverænt trækker flest interaktioner er fødevarer/madlavning, efterfulgt af mode/skønhed, dyr og humor. Kreative indgangsvinkler som tips & tricks, how-to’s, life hacks, underholdende info graphics og brugbart, inspirerende content performer bedst.

Kilder: BuzzSumo, Digiday UK, Kinetic Social, Cisco VNI Forecast and Methodology white paper samt Forbes Insights

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-service reklamebureau, der har specialiseret sig i integreret kommunikation.


 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

 

KOMPENDIUM
INTEGRERET KOMMUNIKATION

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få et løbende indblik i vores måde at arbejde på, værdifuld viden om nye tendenser og masser af anden inspiration.

 

NYHEDSBREV
GET YOURSELF CONNECTED!