#integreret kommunikation

Hvorfor arbejde med integreret kommunikation?

I sin grundbetydning betyder integreret kommunikation ikke blot, at man benytter forskellige medie-kanaler (omnichannel), men at man skaber et effektivt samspil imellem dem.

Af: Ulf Westmark-Højelsen, Creative Director

Der er mange gode grunde til, at integreret kommunikation vinder frem som begreb og som et marketingstrategisk valg.

Først og fremmest skyldes det den traditionelle massekommunikations støt faldende effekt som følge af en forandret og stærkt digitaliseret medieadfærd kombineret med, at de færreste har råd/lyst til at skyde med spredehagl i de traditionelle AtL-medier længere.

Men den vigtigste grund er ganske enkelt, at det er sund fornuft at skabe en meningsfuld sammenhæng mellem de aktiver, som man råder over, samt at distribuere dem i de medier, hvor ens målgruppe færdes og hvorfra de har mulighed for at handle og interagere med dit brand. Baseret på vores egne erfaringer har vi her listet de vigtigste grunde til, at det er en god idé at arbejde med integreret markedsføring som et brandstrategisk valg:

Konsistens styrker brandopfattelsen

Dit brand er stadig dit vigtigste og mest værdifulde aktiv. Men en af følgevirkningerne af det komplekse, digitaliserede mediebillede er ofte, at et brands kommunikation let kommer til at stritte i alle mulige retninger i forskellige kanaler og at der ofte er meget lidt synergi mellem dem. Dette forstærkes yderligere af, at mange marketingsansvarlige vælger at arbejde med flere forskellige vertikalt specialiserede bureauer, hvilket yderligere kan medvirke til at fragmentere kommunikationen – denne tendens er dog vendt på det seneste.

Vi ved, at vores evne til at forstå et kommercielt budskab stiger lineært, hver gang vi eksponeres for det – det er ikke ligefrem raketvidenskab. Før i tiden udnyttede man det ved at tæppebombe hele TV-sendefladen med det samme budskab, om og om igen. Det var en dyr fornøjelse og det er ikke blevet billigere med tiden…

Men det interessante er, at vores evne til at forstå selvsamme konsistente budskab stiger eksponentielt, hver gang vi eksponeres for det i et nyt medie eller i en ny sammenhæng. Det vil i praksis sige, at for hvert medie, som du kommunikerer i, multiplicerer du effekten af din kommunikation.

Det er også her, at det stærke kreative koncept virkelig kommer til sin ret – for det er netop den visuelle og verbale ramme, der former dit brands konsistente udtryk, der skærer igennem al støjen og afleverer dit budskab på tværs af alle relevante medier.

Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

Integreret kommunikation optimerer dit budget

Dagens komplekse medielandskab er en enorm buffet af muligheder, som det kan være svært at navigere effektivt i uden et tilsvarende enormt budget. Det handler derfor om at udnytte de aktiver, som du råder over, så effektivt som muligt og iscenesætte dem i de mest relevante medier.

Gøres det rigtigt, kan budgettet række til flere modtagere og strække sig over længere tid ift. til en mere traditionel omnichannel-tilgang. I denne forbindelse kan den integrerede tilgang desuden kobles med andre begreber såsom purpose og content marketing for at accelerere effekten af disse.

Integration skaber leads og individuelle kunderejser

Uanset hvor brandfokuserede vi end måtte være, handler reklame i sidste ende om at konvertere opmærksomhed til køb, præference og loyalitet. Men købsadfærden har også ændret sig i takt med digitaliseringen. Langt flere forbrugere (og virksomheder for den sags skyld) bruger tid på at samle information online inden selve købet. Hver har sin egen kunderejse fra opmærksomhed til top-of-mind, før beslutningen træffes.

Her kan den integrerede tilgang med succes kobles op på inbound marketing med automation eksempelvis via Hubspot, så hver af disse kunderejser kan tilrettelægges ud fra data om den enkelte potentielle kundes adfærd, værdier og interesser, for at præsentere vedkommende for det mest relevante content, der i sidste ende forbedrer konverteringsraten betydeligt. Læs også om den integrerede kunderejse her.

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-service reklamebureau, der har specialiseret os i integreret kommunikation.


 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

 

KOMPENDIUM
INTEGRERET KOMMUNIKATION