Men den vigtigste grund er ganske enkelt, at det er sund fornuft at skabe en meningsfuld sammenhæng mellem de aktiver, som man råder over, samt at distribuere dem i de medier, hvor ens målgruppe færdes og hvorfra de har mulighed for at handle og interagere med dit brand. Baseret på vores egne erfaringer har vi her listet de vigtigste grunde til, at det er en god idé at arbejde med integreret markedsføring som et brandstrategisk valg:
Konsistens styrker brandopfattelsen
Dit brand er stadig dit vigtigste og mest værdifulde aktiv. Men en af følgevirkningerne af det komplekse, digitaliserede mediebillede er ofte, at et brands kommunikation let kommer til at stritte i alle mulige retninger i forskellige kanaler og at der ofte er meget lidt synergi mellem dem. Dette forstærkes yderligere af, at mange marketingsansvarlige vælger at arbejde med flere forskellige vertikalt specialiserede bureauer, hvilket yderligere kan medvirke til at fragmentere kommunikationen – denne tendens er dog vendt på det seneste.
Vi ved, at vores evne til at forstå et kommercielt budskab stiger lineært, hver gang vi eksponeres for det – det er ikke ligefrem raketvidenskab. Før i tiden udnyttede man det ved at tæppebombe hele TV-sendefladen med det samme budskab, om og om igen. Det var en dyr fornøjelse og det er ikke blevet billigere med tiden…
Men det interessante er, at vores evne til at forstå selvsamme konsistente budskab stiger eksponentielt, hver gang vi eksponeres for det i et nyt medie eller i en ny sammenhæng. Det vil i praksis sige, at for hvert medie, som du kommunikerer i, multiplicerer du effekten af din kommunikation.
Det er også her, at det stærke kreative koncept virkelig kommer til sin ret – for det er netop den visuelle og verbale ramme, der former dit brands konsistente udtryk, der skærer igennem al støjen og afleverer dit budskab på tværs af alle relevante medier.