#millenials

Hvem er egentlig Millennials?

Der er ingen præcis tidsramme for, hvornår man er født som Millennial eller i Generation Y, som de også kaldes. Men generelt dækker betegnelsen dem, der var børn eller blev unge omkring årtusindskiftet – deraf navnet. Altså groft sagt født mellem midten af 80’erne og op til midten af 90’erne.

Af: Ulf Westmark-Højelsen, Creative Director

Ud fra et marketingsmæssigt perspektiv er de ved at blive en stor og købestærk – men også vanskelig – målgruppe, som det absolut kan betale sig at investere i at lære noget om.

10 ting, som du skal huske, når du kommunikerer til Millennials

1. Sælg ved ikke at forsøge at sælge

Den første tommelfingerregel for dem, der gerne vil sælge en vare til Millennials er derfor at lade være med at sælge dem noget. Forstået på den måde, at Millennials ikke bryder sig om åbenlyst sælgende budskaber – i hvert fald ikke lige til at starte samtalen med. Det kan man gemme til senere – eksempelvis via re-targeting, hvis man da kan snige sig forbi deres ad-blockers. For åbenlyst kommercielt indhold mindsker kommunikationens troværdighed og effekt.

Så grundlæggende handler det derfor om at fortælle dem, HVORFOR de har brug for det pågældende produkt på en måde, der helst også gavner dem i sig selv – måske i form af nyttig information eksempelvis et stykke relevant og brugbart content, der giver umiddelbar værdi. Af samme årsag kaldes de også Generation Why?

2. Brug de samme medier, som de bruger

Umiddelbart en no-brainer ud fra et medieplanlægningsperspektiv, men det handler ikke blot om at være synlig i de pågældende medier, men at skabe indhold på de pågældende mediers præmisser.

Millennials er meget lidt reaktive på traditionel reklame, så drop TV-planen med det samme, medmindre den også omfatter en reklamefinansieret streaming-tjeneste.

Og husk, at mobilen er deres tempel – Millennials nåede over et dagligt gennemsnits-mobilforbrug på 223 minutter allerede i 2017.

3. Skab engagement

Engagement – eller muligheden for engagement – er en vigtig måde at opbygge tillid på i forhold til målgruppens skeptiske tendenser. Millennials foretrækker mediekanaler, der også giver mulighed for dialog eller på anden vis giver dem mulighed for at give deres holdning til kende. Men engagement kan også skabes ved hjælp af gamification eller andre former for teknologier såsom interaktive bannere.

4. Tal til dem på samme måde, som de taler til hinanden

Nej, det handler ikke om kiksede forsøg på at være “ung med de unge”, at plastre bankens sponsored Facebook-posts for et seriøst låneprodukt til med smileys og emoticons. Men grundlæggende handler det om at fatte sig i korthed, være transparent i sine budskaber og holde det, man lover. De gider generelt ikke at høre lange produktanprisninger, men vil hellere have korte, overskuelige facts – et godt eksempel er lister såsom “5 ting, du skal huske før en date” eller “Iskaffe på tre nemme måder” etc. Altså lidt som dette afsnit er bygget op…

5. Word-of-Mouth har stor værdi

Personlige brand- eller produktanbefalinger vejer tungt i generationens beslutningshierarki, hvilket også er med til at forklare, hvorfor Influencer Marketing er en af de hurtigst voksende reklamediscipliner – hjulpet på vej af SOME og Youtube, der har gjort det muligt at forene værdien af Word-of-Mouth med reach og præcision. Læs mere om influencers her.

6. Video-video-video!

Videoformatet er ikke til at komme udenom, da det suverænt kan kommunikere budskaber, følelser og information mest effektivt ift. andre medier. Mange Millennials bruger Youtube som deres primære søgemaskine og Cisco spår, at video vil udgøre 82% af al forbrugerrettet internettrafik her i 2020… Læs mere om værdien af film her.

7. Brug de contentformater, der rykker

Udover video, er de mest populære contentformater i skrivende stund og i ikke-prioriteret rækkefølge:

  • Interessante pictogrammer/infographics (gerne animerede)
  • GIFs
  • Memes
  • Storytelling
  • Hacks/tips/tricks og lister

Kan du passe dit budskab ind i et af disse formater, er du allerede nået langt.

8. Skab god, kreativ kommunikation

En god strategi kombineret med en indsigtsfuld kreativ løsning har altid givet brands og produkter en solid base for at opnå opmærksomhed og salg. Samme gælder, når der kommunikeres til Millenials. Det er trods alt væsentligt dyrere at booste en dårlig idé end en god…

9. Vær tilstedeværende og autentisk

Vær autentisk og transparent – det er okay at være ærlig om, at man gerne vil bytte brand-opmærksomhed for værdifuldt content. Så skal man endelig være taktisk, er det bedst at være åben omkring det. Millennials er ikke en tålmodig målgruppe – marketing skal i højere grad betragtes som en redaktionel disciplin med en konstant, løbende tilstedeværelse end det klassiske tæppebombardement.

10. Tal til følelserne!

Langt de fleste beslutninger træffes med hjertet – det gælder også for Millennials, men hvor tidligere generationers beslutninger er mere individuelt baseret, træffer Millenials følelsesmæssige beslutninger i et bredere og mere altruistisk perspektiv – derfor er værdier som bæredygtighed, ansvarlighed og et godt omdømme vigtige valgkriterier for dem.

11. Find dit brands purpose

Denne generation har en markant præference for brands, der i et eller andet omfang bidrager til at gøre en positiv forskel. Læs mere om Purpose Marketing her.

Den snedige læser vil måske have opdaget, at der er 11 gode råd i stedet for de 10, som vi lovede – derfor kunne det 12. råd være, at regler er til for at blive brudt, når det handler om at kommunikere til millennials…

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-service reklamebureau, der har specialiseret sig i integreret kommunikation.


 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

 

KOMPENDIUM
INTEGRERET KOMMUNIKATION

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få et løbende indblik i vores måde at arbejde på, værdifuld viden om nye tendenser og masser af anden inspiration.

 

NYHEDSBREV
GET YOURSELF CONNECTED!