#Micro-influencers

Generation Z

Nu har vi allerede tærsket langhalm på Millennials/ Generation Y, så nu er turen kommet til den næste generation – Generation Z.

Af: Ulf Westmark-Højelsen, Creative Director

Hvem er de? Hvad tænker og føler de? Og hvor, hvornår og hvordan kan dit brand skabe meningsfulde forbindelser med dem?

Det er ikke nemme spørgsmål at besvare, for der er tale om en ret kontrastpræget og kompleks generation. Men her har vi forsøgt at indsnævre forståelsen af dem, deres værdisæt og adfærdsmønstre samt give et par gode råd med på vejen.

 

Hvem er de?

Som altid er det svært at sætte præcise årstal på generationer. Dels er generationsbegrebet flydende, nogle markeder er længere fremme i skoene end andre og trends og tendenser breder sig med forskellige hastigheder. Men som tommelfingerregel udgøres Generation Z af dem, der født i intervallet mellem midten af 90’erne og frem til starten af 10’erne. De er en stor gruppe, der faktisk omfatter 32% af hele af befolkningen og efterhånden besidder en ret stor købekraft i forhold til tidligere generationer i samme aldersinterval. Generation Z er typisk børn af Generation X, der bedst kendes fra Douglas Couplands socialrealistiske roman ”Generation X: Tales for an Accelerated Culture”. De er således børn af dem, der er født mellem midten af 60’erne og midten af 80’erne – altså mange af nutidens beslutningstagere. Så måske behøver du blot at kigge ind på teenageværelset for at finde en repræsentant for generationen …

Z = Følelsesstyrede pragmatikere

Hvor Generation Y/Millennials voksede op under en økonomisk højkonjunktur, var Generation Zs opvækst typisk præget af usikkerheden i forbindelse med tiden efter 9/11 samt finanskrisen fra 2007 og årene frem. Det har gjort dem til en usædvanlig nøjsom, omkostningsbevidst og pragmatisk generation. Men her kommer kontrasterne ind i billedet. For på trods af deres prisbevidste pragmatisme, handler de primært på baggrund af deres følelser – faktisk udgør selve produktet kun 25% af beslutningsgrundlaget, men de resterende 75% udgøres af den følelse eller oplevelse, der følger med anvendelsen af produktet …

Kommuniker følelser og oplevelser, ikke produkter

Så det er altså oplevelsen, der skal kommunikeres og ikke selv produktet – faktisk forventer 69% af dem, at et brand skal give dem en eller anden form for oplevelse for overhovedet at være relevant for dem. Et eksempel er Red Bull, der jo ikke kommunikerer deres produkt eller dets smag/indhold, men i stedet associerer det med ekstremsport og de dertil knyttede følelsesmæssige værdier som ungdom, vildskab, mod, vilje og ikke mindst oplevelser.

Vær autentisk!

Apropos følelser, så har Generation Z en klar præference for brands, der føles autentiske og også kommunikerer på en autentisk måde. Det nytter således ikke blot at hægte sig blindt på en samfundstendens eller et purpose, hvis dette ikke harmonerer med brandets handlinger i den virkelige verden. Den slags vil blive gennemskuet med det samme og konsekvenserne vil kunne mærkes.

Derimod vil brands med et stærkt, troværdigt og kommunikerbart WHY/Purpose stå endnu stærkere i denne målgruppe. Læs mere om Purpose Marketing her.

Video, video, video …

Filmmediet er i sig selv et af de stærkeste virkemidler, men der er ingen tvivl om, at Generation Z klart er den mest reaktive generation med Youtube som førstevalget, når der skal søges oplysninger, indsamles information, findes underholdning eller bare kobles af fra hverdagen.

Mobil, mobil, mobil …

Mens størstedelen af vores Millennials er digital natives, er Generation Z desuden også mobile natives – faktisk tjekker 70% af dem deres telefon med få minutters interval og ifølge Aller Medias årlige studie bruger generationen 3 timer og 59 minutter på mobilen dagligt, men faktisk er forbruget faldet en del siden 2018.

Drop de store influencers for de små

Vi har tidligere skrevet om de såkaldte micro-influencers og der er ingen tvivl om, at netop deres større grad af autenticitet, relaterbarhed og interaktionsfrekvens er med til at gøre dem enormt relevante for generationen og dermed også for dit brand. For at maksimere effekten og sikre konsistens i brandopfattelsen, anbefaler vi dog at integrere influenceren i det øvrige kampagneflow – eksempelvis gennem vores co-creation-model. I øvrigt driver micro-influencers en 60% højere engagement rate, har 22,2% flere ugentlige konverteringer og er 6,7 gange så kosteffektive per interaktion i forhold til de store influencers …

Generation social 2.0

Som for alle andre generationer i dette aldersinterval, er tiden præget af en intens identitetsdannelse, hvor brands og de dertil knyttede værdier spiller en stor rolle som identitetsmarkører. Akkurat som Millennials er de sociale medier (og disses bekræftelseskultur) også vigtige for Generation Zs selviscenesættelse og der kan være mange points at hente ved at hjælpe dem på vej. Hvor Generation X er tunge på Facebook og Millennials på både Facebook og Instagram, er Generation Zs foretrukne sociale medier Snapchat, Instagram og TikTok – og hvorfor ikke også tage Tinder med i betragtningerne? Og husk, at mange af dem har flere profiler på samme medie …

Drop det perfekte

Selviscenesættelsen til trods, er der også tale om en meget ærlig generation, der ikke er så bange for at udstille de mindre perfekte sider af sig selv (i stærk kontrast til Millennials’ glansbilleder) for derigennem også at fremstå mere unikke. Eksempelvis mener 89%, at det er vigtigt at være stolt af sin krop, som den er. Apropos det perfekte, så foretrækker denne generation et mere rodet og autentisk visuelt udtryk og rynker på næsen af de perfekt arrangerede madbilleder, som de æstetiske Instagramfokuserede Millennials elsker. Så drop æstetikken til fordel for det interessante rod …

Se hvordan vi hjalp både Stimorol Mini Mints og Stimorol Cool Candy med at få opmærksomhed hos Generation Z.

Brug indsigter

Akkurat som i al anden god kommunikation kan der være masser af værdi i at afdække og anvende en eller flere menneskelige eller adfærdsmæssige indsigter, som generationen kan relatere sig til og spejle sig i – de er trods alt ikke født uden hverken selvindsigt eller -ironi … Indsigterne kan også bruges til at iscenesætte brandet/produktet på en måde, så det forløser nogle af de samfundsmæssige og kulturelle spændingsfelter, som generationen oplever – men det skal gøres troværdigt, for deres bullshit-filter er meget effektivt.

Tal hurtigt!

Generation Zs opmærksomheds-interval er kun 8 sekunder, hvilket et 4 sekunder mindre end for millennials – så førstehåndsindtrykket er vigtigere end nogensinde …

Fakta

Et par interessante tal fra Danmark:

  • 47% af de 16-årige lever ikke i en kernefamilie
  • De bruger i gns. 2 timer og 33 minutter på de sociale medier om dagen
  • Og modtager 123 beskeder (SMS, Snap, Messenger, TikTok m.fl.) om dagen – det er en hvert 8. minut i døgnets vågne timer!
  • 47% føler sig ofte stressede (no wonder …).

Make it personal …

Som altid er det vigtigt at huske på, at selvom en hel generation har en række fællesnævnere, har mennesker stadig forskellige holdninger, værdier, adfærdsmønstre og triggers – det er derfor altid en god ide at bryde de tørre demografiske facts ned i forskellige personaer for at sikre den relevans, der i sidste ende skaber værdifulde forbindelser mellem brands og mennesker.

Og husk, at denne generation værdsætter deres privatliv (88% ifølge NGen) og beskytter deres data i langt højere grad end tidligere generationer, men paradoksalt nok værdsætter de også de muligheder for personificering, som data giver os som kommunikatører. Så kommuniker, hvad du bruger deres data til på en ærlig og transparent måde.

Engager med dem

76% af generationen har angivet, at de ønsker at kommunikere aktivt med brands og at brandets responsevne afgør, hvor autentisk de opfatter brandet. Er du Social Media Manager eller har ansvar for kundeservice, er det derfor enormt vigtigt at svare så individuelt og personligt som muligt.

Som sagt indledningsvis er de en pragmatisk og prisbevidst generation. Så ud fra et PR-perspektiv er det også enormt vigtigt, at få så mange produktanmeldelser online som muligt, da en stor del af generationen læser op imod fem reviews, før de foretager et aktivt køb.

Kort sagt …

… skaber du de mest værdifulde forbindelser med Generation Z ved at tale i sociale/mobile filmformater, der – gerne via storytelling – viser, hvordan dit brand/produkt kan give dem oplevelser, følelser og hjælpe dem med at skabe relationer og facilitere deres selviscenesættelse.

Kilder: Vice.com, Mention.com, WordStream.com, NGen, Aller Media A/S

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-service reklamebureau, der har specialiseret sig i integreret kommunikation.


 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

 

KOMPENDIUM
INTEGRERET KOMMUNIKATION

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få et løbende indblik i vores måde at arbejde på, værdifuld viden om nye tendenser og masser af anden inspiration.

 

NYHEDSBREV
GET YOURSELF CONNECTED!