#content marketing

Content is (still) King!

Hvis du er i tvivl om, hvad Content Marketing helt præcist er, så sidder du faktisk med et godt eksempel her på din skærm.

Af: Ulf Westmark-Højelsen, Creative Director

For vi har jo – hånden på hjertet – ikke kun skrevet dette blogindlæg for dine blå øjnes skyld, men også for at give dig noget af værdi, der enten får dig til at huske os eller, endnu bedre, får dig til at overveje, om vi måske skal være det bureau, der skal hjælpe dig med at skabe vækst fremover.

På en måde er Content Marketing en ret enkel byttehandel, hvor værdifuldt indhold byttes for opmærksomhed.

Content Marketing har principielt eksisteret i en eller anden form i mere end hundrede år – eksempelvis lancerede John Deere, der fabrikerer landbrugsredskaber, traktorer m.m., et landbrugsmagasin ved navn “The Furrow” helt tilbage i 1895. Her kunne landmænd læse om nye teknikker, dyrkningsmetoder, produkter og få værdifulde tips & tricks til at optimere deres udbytte – alt sammen i en brandet ramme. Magasinet findes stadig den dag i dag – både i en trykt og en digital udgave – og har mere end 2 mio. faste læsere over hele verden.

Content Marketing handler om værdi

Så selvom Content Marketing ikke er et nyt begreb, har disciplinen i høj grad genfundet sin relevans som følge af vores ændrede medieforbrug og den faldende effekt af traditionel massekommunikation såsom reklamefilm på TV og printannoncer i aviser og magasiner. I dag skal der nemlig mere til at fange og fastholde forbrugernes opmærksomhed. Det er Content Marketing velegnet til og gøres det rigtigt, vil modtageren rent faktisk gerne se din kommunikation og endda aktivt opsøge den.

Derfor er “værdi” nøgleordet i god Content Marketing. Her tænker vi på værdi i form af indhold, der har en brugbar relevans for modtageren – det kan være vores små inspirerende opskriftsfilm for Santa Maria eller en explainer video, der forklarer, hvordan en CFO kan forbedre likviditeten i en mellemstor virksomhed (se casen om Omniveta Finance her) eller hvordan man bruger Toyotas nye delebilsordning Yuko (se Yuko-casen her) til at få en nemmere hverdag.

Content kan være mange ting…

Content behøver ikke at være film – selvom det er et virkelig effektivt medie (læs mere om værdien af film her). Den klassiske print-advertorial, hvor kommercielt indhold blandes med værdifuldt redaktionelt indhold, er også et godt eksempel på Content Marketing.

Content Marketing kan også være noget så enkelt som at publicere en analyse, et whitepaper eller en anden indsigt, der kan være nyttig for potentielle kunder og samarbejdspartnere. Måske har du allerede masser af relevant content liggende på hylden?

Content Marketing kan principielt også være skabt i samarbejde med en relevant influencer (se vores guide til integration af influencers her), løbende blogindlæg fra brandet/virksomheden og podcast vinder også frem efter stort set at have været gemt og glemt i en årrække.

Godt content skal distribueres rigtigt!

Selv det bedste, mest engagerende, relevante og underholdende content er ikke meget værd, hvis det ikke distribueres effektivt – og til de rigtige modtagere (læs mere om hvordan vi identificerer og bruger personaer her). Til gengæld kan dit content udgøre det værdifulde omdrejningspunkt for hele det trafikskabende mediemix, der udgør din kampagne.

Eksempelvis kan du bruge din website som content-base, hvortil du kan drive trafik via digitale/sociale kanaler og skabe individuelle kunderejser (læs mere om den integrerede brugerrejse her eller om HubSpot & Inbound Marketing her).

Fem hurtige fordele ved Content Marketing

  • Godt content skaber en værdifuld, emotionel forbindelse mellem brand og forbruger, der genererer trafik, varme leads og driver en konverteringsrate, der ifølge flere analyser er 6 gange højere end ved traditionel markedsføring.
  • SEO: Google ranker din hjemmeside højere, hvis den indeholder content (primært film), hvilket er med til at forbedre dine chancer for at blive set i organiske søgninger.
  • En anden markant fordel ved content marketing er, at godt content har en lang holdbarhed i forhold til en traditionel burst-kampagne. Du kan opbygge en pulje af content over tid og selv styre hvornår, hvordan og til hvem du vælger at publicere – eller genpublicere – dit content.
  • Content bygger autoritet og tillid til dit brand over tid – især, hvis du ikke bliver for sælgende for hurtigt. Og den tillid skaber både loyalitet hos kunderne og etablerer dit brands ekspertrolle i forhold til at guide, støtte og skabe værdi for dine kunder.
  • Content Marketing er en kosteffektiv disciplin – ifølge Content Marketing Institute koster Content Marketing i gennemsnit 62% mindre end traditionel outbound marketing og genererer til gengæld cirka 3 gange så mange leads.

Content Marketing bygger værdi over tid, giver større langsigtet synlighed i markedet og udgør et solidt fundament for dine øvrige kampagne-bursts

Mere inspiration?

Selvom der ikke er to dage, der er ens på Connected, rammer vi alle dage med den samme filosofi – nemlig at skabe positiv forandring for vores kunder ved at bygge værdifulde forbindelser mellem brands, medier og mennesker. Det er der kommet masser af inspirerende artikler, værktøjer og cases ud af og dem har vi samlet i bogen “Lad os ramme dagen”.

HENT BOG

CONNECTED
Njalsgade 21G, bygning 5, 4. sal
2300 København S
CVR: 20180900
Telefon 23 72 45 77
info@connected.dk

Vi er et full-service reklamebureau, der har specialiseret sig i integreret kommunikation.


 
© connected – ALL RIGHTS RESERVED
Cookies er ikke kun noget vi dypper i kaffen…
Vi bruger cookies for at sikre dig den bedste og mest relevante brugeroplevelse, ikke for at tæppebombe dig med ligegyldigheder som tak for dit besøg.

Læs mere

 


Hent vores gratis kompendium her og kom et par spadestik dybere ned i Integreret Kommunikation.

 

KOMPENDIUM
INTEGRERET KOMMUNIKATION

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få et løbende indblik i vores måde at arbejde på, værdifuld viden om nye tendenser og masser af anden inspiration.

 

NYHEDSBREV
GET YOURSELF CONNECTED!