Trends og tendenser kan være pejlemærker for dit purpose
Verden er i konstant bevægelse og det kan give god strategisk mening at tappe ind i en allerede eksisterende tendens i stedet for at svømme mod strømmen.
Megatrends er langvarige tendenser, der beskriver strukturelle ændringer i samfund og demografi. Megatrends er ofte globale og kan eksempelvis være markante, teknologiske landvindinger, reduktion af ekstrem fattigdom eller børnedødelighed, men også trusler såsom forurening, klimaforandringer eller store geopolitiske skift.
Makrotrends er de handlings- og holdningsmønstre, der både er affødt af de førnævnte megatrends og støtter deres retning. Et par eksempler kunne være, at vi skifter til elbiler, reducerer vores forbrug eller tænker forbrugeretisk på et overordnet plan.
Mikrotrends er igen de holdnings- og handlingsmæssige reaktioner på vores makrotrends – eksempelvis, at reducere familiens kødforbrug med plantefars eller en kødfri dag. Disse er langt mere forbrugerdrevne og påvirker i højere grad vores kortsigtede beslutninger.
Et eksempel på sammenhængen mellem tendenser og purpose, er vores brandstrategiske kampagne for FLSmidth. Først og fremmest tapper den ind i den glædelige megatrend, at flere og flere af verdens borgere rykker fra fattigdom ind i den urbaniserede middelklasse og at behovet for større boligmasse driver behovet for cement, hvilket gør cementproduktion til en solid, langsigtet investering. Samtidig er kampagnen relevant i forhold til makrotendensen, der handler om vores stigende fokus på bæredygtige, sociale og etisk forsvarlige produktionsmetoder, hvilket også er blevet et kommunikerbart purpose i form af kampagnesætningen “Tomorrow Matters”.
Det er måske også i en eller flere af disse tendenser, at dit brands purpose/why enten kan findes eller komme til live. Det forudsætter naturligvis, at dette kan gøres på en relevant og troværdig måde med bund i virkeligheden. Læs mere om Purpose Marketing her.